• alt="Bilde1"/>

    Nyhet! Kunstsortimentet utvides!

  • alt="Bilde2"/>

    Omfatter nå også malerier på lerret!

  • alt="Bilde3"/>

    Et maleri er et eksklusivt - unikt - kunstverk.

  • alt="Bilde4"/>

    Det finnes kun ett eksemplar av hvert maleri.

  • alt="Bilde5"/>

    Velkommen til en nærmere titt i galleriet!


Om kunstneren


(Foto: Ann-Karín Bjørsvik, 2018)
Ann-Karín Bjørsvik (f. 1969). Norsk. 
Bosatt i Mo i Rana, Nordland.

Registrert kunstner med eget kunstforetak siden 2014. (Org. nr. 914 475 929)

Utdannelse: 7 års studier etter allmennfagl.

Tegning, -byggteknisk tegning/arkitekttegninger, perspektivtegning, isometrisk tegning, projeksjonstegning, konstruksjonstegning og lignende byggtekniske illustrasjoner (frihåndstegning og digitalt) inngikk som en vesentlig del av min byggtekniske utdannelse. Har videre studert og arbeidet med markedskommunikasjon og profilering, grafiske design og illustrasjoner, layout og digitale medier i en årrekke, er selvlært fotograf og billedkunstner, jobber i dag utelukkende som kunstner.

Jeg har arbeidet grafisk-digitalt siden 1996, og med egen digital billedkunst siden 2009. Men jeg maler også på lerreter, maler akvareller og tegner med blyant og kullstift, på den tradisjonelle måten, slik det har vært gjort av kunstnere i århundrer. 

(Foto: Ann-Karín Bjørsvik, med et utdrag samfunnsaktuell grafikk, 2018)
Fra 2014 - 2018 har Galleri Bjørsvik solgt digital grafikk samt kunstfotografier. Dette vil være en viktig del av kunstsortimentet i galleriet også fremover, men f. o.m. 2019 vil også maleriene mine (håndmalte lerreter) være mulig å få kjøpt her i nettgalleriet. 

Grafikk: Foreningen Norske Grafikere anerkjenner denne typen digitalgrafikk* som originale grafiske verk på lik linje med annen originalgrafikk fremstilt med eldre trykkteknikker som f. eks. litografier.

*Digitalgrafikk som selges her i Galleri Bjørsvik er originale grafiske verk, d.v.s. kunstverk bygd opp strek for strek og lag på lag med digitale tegne-/maleverktøy på en digital tegneflate, og er ikke kopier/digitalfoto/trykk/reproduksjoner av solgte malerier/tegninger. 


(Foto: Detalj fra et håndmalt akrylmaleri på lerret, unikt,
fjell- og steinlandskapmotiv, 2018)
Malerier på lerret: Et maleri på lerret er et unikt håndlaget kunstverk som det kun finnes ett - 1 - eksemplar av. Galleri Bjørsvik har valgt å ikke selge trykk/kopier/giclée av malerier, så kjøper du et maleri av Galleri Bjørsvik vil du være den eneste som eier det kunstverket/bildet/motivet du investerer i. 

(Foto: Håndmalt maleri, unikt, av et
surrealistisk landskap, 2018)
Malepensler, ofte i kombinasjon med kullstift, er arbeids-verktøyene mine når jeg jobber med malerier. Andre arbeidsverktøy kan være malekniver og -svamper.


(Foto: Håndmalt maleri, akrylmaling og kull malt på
linlerret, unikt, 
tittel "Bretind", 2018, montert i en
håndlaget, solid, ramme av sortmalt heltre,
her vist på en vegg i et stuemiljø)
(Foto: Håndmalt maleri, akrylmaling og kull malt på
linlerret, unikt, 
tittel "Skjærgårdsminner", 2018, montert i en
håndllaget solid ramme av sortmalt heltre)





______________________________________________________________________________

Det som kan synes å være slutten, kan faktisk være en ny begynnelse, heldigvis.


(Foto: Grafikk, skapt dels av en rekke deler fra egne fotografier lag på lag, 
og dels med digitale tegne/maleverktøy, tittel "Vendepunktet II", 2014)
Livet mitt tok en ny vending da jeg ble alvorlig syk. Alvorlig sykdom rammer tilfeldig, og jeg ble dessverre aldri frisk igjen, jeg fikk en rekke "følgefeil" som migrene, fibromyalgi og kronisk fatigue. Men kunsten ble starten på et nytt og fantastisk fint kapittel i livet mitt. Kunst kunne jeg jobbe med hjemme, i mitt eget tempo, i min egen nye stille verden. 

Tekster, foto, skisser og malepensler ga meg både ro i sjelen og utløp for kreativiteten min. Ettersom jeg har tegnet og malt i fritiden siden jeg var liten, har jobbet med grafisk design og layout i en årrekke, og hele mitt voksne liv også har hatt foto som hobby, så var det vel egentlig ikke så unaturlig at veien videre for meg ble kunsten.

Jeg hadde vel aldri trodd det skulle bli så mange bilder, bildene var først ment bare som en hobbysyssel for meg fordi jeg på grunn av helsen måtte holde meg mye i ro hjemme, men lageret bilder vokste sakte men sikkert, og med årene kom også ideen om å jobbe med egen kunst, -som kunstner med mitt eget kunstforetak.




(Foto: Et hverdagsglimt fra atelieret)
(Foto: Noen Deep-edge lerretmalerier,
klargjorte for utstilling i galleriet)
Jeg leste i perioden 2009 - 2014 titusenvis av sider kunstfaglig litteratur for å være sikker på at jeg kunne nok om faget og visste alt jeg trengte å vite om kvaliteter på kunstpapir og lerreter, om tørketider, gesso, medium, modelleringspasta og ferniss m.m., malings- , kull- og blekkvaliteter, kvalitetskrav til trykk, om hvordan kunst skal innrammes for at kunstverkene skal være varige kvalitetsprodukter m. m., før jeg var klar for å begynne å selge kunst.  


(Foto: Tradisjonell blyantskisse av en hjort på papirark, 2013)
(Foto: En håndmalt akvarell i arbeid,
skygger og detaljer fremheves med kull)
I årenes løp var det kun mine nærmeste som hadde fått se bildene mine, men f.o.m. høsten 2014 har de vært til salgs her i nettgalleriet. 

I desember 2017 kunne jeg for første gang også ønske besøkende velkommen i mitt eget ateliér som også fungerer som galleri 1-2 dager i måneden. 

Jeg håper lerretsmaleriene mine skal bli tatt like godt imot av kunstinteresserte som grafikkbildene mine. Det er lerretsmalerier som jeg har jobbet med siste ti år som skal introduseres her i nettgalleriet i løpet av 2019.

Nye inntrykk, nye uttrykk.   

For meg handler kunsten om å se med nye øyne. Ikke å gjenskape det jeg ved første øyekast ser, men studere form, det taktile, struktur, bevegelse, lyset, skygger, tekstur, temperatur, stemning og følelser, og med utgangspunkt i det jeg ser skape noe helt nytt.

(Foto: Grafikk, skapt utelukkende med digitale malepensler, tittel "Djerv III", 2018)
Jeg henter gjerne motiver og inspirasjon fra mennesket: Sterke følelser som det kan være vanskelig å sette ord på, menneskeskikkelser og positurer, -gjerne motiver som formelig stråler av positiv - eller negativ - energi, menneskenes mange særegenheter, håpet vi alle klamrer oss til, sinnet vi av og til kan føle voldsomt på, livskraften som gjør at vi klarer litt til, også sjelefreden, -det hender heldigvis at vi kan føle på den også av og til. Vi er kompliserte, vi er mangfoldige, og dette inspirerer meg til stadig å skape nye bilder. 

En del av kunstverkene mine reflekterer livets mørkere sider, som dyp fortvilelse, traumer, livskriser, vonde opplevelser, oppgitthet, smerte, redsel, utmattelse, sinne, tap og sorg. De aller fleste mennesker vil oppleve forskjellige livskriser - vendepunkter - i løpet av livet, noen vil kanskje derfor kjenne igjen følelsene i bildene, og forhåpentligvis dermed finne en slags styrke, og forståelse, kanskje aksept, i de dunklere bildene mine. Livet er langt mer enn solskinnsdager og vakre solnedganger, iallfall for de aller fleste. Jeg har selv alltid likt kunst som jeg kan relatere til, kjenne meg igjen i, både på godt og vondt. 


(Foto: Håndmalt maleri, akrylmaling og kull malt på
linlerret, unikt, 
tittel "Frosttind", 2018, montert i
en håndlaget solid ramme, sortmalt, heltre)
Men jeg skaper også bilder av den mer lettfordøyelige sorten. Naturen er en viktig inspirasjonskilde for meg., -detaljer og motiver man gjerne finner i nakne fjellandskaper, eller blant trær, kanskje i snødekte vinterlandskap. Fugler fascinerer meg, og flommende dagslys og glitrende hav kan by på øyeblikk verdt å fange, men av en eller annen grunn så er jeg innen kunsten mer tiltrukket av de litt mystiske skodde/tåkedekte landskaper, landskaper i måneskinn og frostdekt natur, -det er langt mer spennende med all sin detaljrikdom! Legg bare merke til hvordan årene i løvet på bakken fremtrer når den aller første nattefrosten kommer snikende om høsten: Alle detaljer som fremtrer på bladene, selve strukturen i bladverket som plutselig blir mye klarere, linjene sterkere, tydelige, bladet får nytt liv, -liv på en helt ny måte! Vi får brått se naturen med nye øyne, og det er spennende! Jeg har også alltid vært fascinert av geometriske former og arkitektur, -også dette gjenspeiles i mange av bildene mine.

I tillegg til en hel del ny grafikk og håndmalte malerier, vil også et utvalg illustrasjoner i kategorien Pop art bli presentert her i galleriet i 2020. -Dette er illustrasjoner i cartoonstil, med tegneseriepreg, som jeg har tegnet over en tiårsperiode, disse bildene har en klar strek, sterke farger og ofte et ironisk budskap med en humoristisk eller samfunnskritisk undertone. Å lese tegneserier, og forsøke tegne mine egne, gjorde jeg veldig mye av fra jeg var ca. 5-6 år gammel til jeg var 13-14, -underholdningen på 70- og tidlig 80-tallet bestod i stor grad av tegneserier, så tegneserier har jeg nok fått "i blodet", for alltid. Fargerike Popart-bilder er flotte blikkfang på veggen. I en alvorlig verden trenger vi også, kanskje mer enn noen gang før, noen innslag av både humor og sterke muntre farger i hverdagen. Noen vil elske disse bildene, andre vil sterkt mislike dem, -men dette er typiske trekk ved Pop-art. Skal ikke si så mye mer om Pop-art bildene, jeg finner glede i å skape slike, og du finner dem i nettgalleriet under kategori Pop-art dersom dette hørtes interessant ut (f.o.m. våren 2020). 

Det aller meste jeg skaper er figurativ kunst, men mange av bildene mine er dels abstrakte men med en klar figurativ forankring. Enkelte av maleriene mine har et ganske høyt abstraksjonsnivå, de er på grensen til nonfigurative, men ren nonfigurativ kunst har jeg hittel ikke laget mye av.


(Foto: Håndmalt maleri, akrylmaling og kull malt på
linlerret, unikt, 
tittel "Jotneheim", 2018, montert i
en håndlaget solid ramme, sortmalt, heltre)
Jeg tenker aldri på hvem bildene "passer til" når jeg maler/tegner, enten jeg maler på et linlerret eller tegner på digital tegneflate. Jeg lager kunstverk jeg liker, og presenterer de bildene som jeg (1-2 år etter at de ble ferdigstilt) er aller mest fornøyd med, da legges de ut her i nettgalleriet, i håp om at andre vil like dem også. 

Jeg lager vanligvis ikke kunst på bestilling, men er du på utkikk etter noe veldig konkret (kunst i en bestemt fargenyanse, tema eller stil) i forbindelse med utsmykning av bedriftslokaler, offentlige rom, gaver som utmerkelser, julegaver til ansatte eller lignende, og trenger 5 kunstverk (grafikk) eller flere som du ønsker skal være en unik serie som kun du/din bedrift/organisasjon skal eie, så kommer jeg gjerne med et forslag, og kanskje har jeg noe allerede liggende klart som kan være aktuelt, så send meg gjerne en mail til annbjorsvik@live.no eller en melding til innboks på Galleri Bjørsvik på Facebook og si noen ord om hva du er på utkikk etter, så hører du fra meg. (Det er selvsagt helt uforpliktende å sende meg en slik forespørsel).



(Foto: Håndmalte malerier, unike, akrylmaling og kull 
malt på linlerret, maleri ovenfor har tittel "Elveleie", 
bildet til venstre: "En sjøens mann". Begge malt 2018, 
og montert i håndlaget solid ramme, sortmalt, heltre).

______________________________________________________________________________

(Foto: Grafikk, tittel "Nok I", 2016)
Nye digitalt teknikker og arbeidsverktøy har som ellers i samfunnet, inntatt også kunstverdenen. 


I 2006 ble digitalgrafikk* tatt inn i varmen sammen med de eldre grafiske teknikkene (litografier m.fl.) av foreningen Norske Grafikere, de skal ha ros for at de var forholdsvis tidlig ute og så behovet for et nytt mer tidsriktig regelverk for høykvalitets varige grafiske originale kunsttrykk

Digitale teknikker og arbeidsverktøy er allerede godt implementert i kunstbransjen. Til eksempel så står ikke fotografer i mørkerom med sine kjemikaliebaljer lenger, så fremt det ikke er en "dille" de har (eller særstudie), og bildene blir ikke dårligere av den grunn, snarere tvert imot. Digital kunstproduksjon har inntatt også andre kunstfelt for lengst: Film, bøker, musikk, scenekunst o.s.v. 

Original digital kunst* er av kunstnerorganisasjonene og de store galleriene i verden likestilt annen grafikk produsert med eldre teknikker, som f. eks. litografier. 

*Digitalgrafikk som selges her i Galleri Bjørsvik er originale grafiske verk, d.v.s. kunstverk bygd opp strek for strek og lag på lag med digitale tegne-/maleverktøy på en digital tegneflate, og er ikke kopier/digitalfoto/trykk/reproduksjoner av solgte malerier/tegninger.  


(Foto: Malepensler, i atelieret)
Grafikk kommer aldri til å erstatte lerretsmalerier, akvareller, blyanttegninger, kullstifttegninger o.s.v., fordi dette er unike kunstverk som det finnes kun ett eksemplar av. Å erstatte malerier og tegniner var heller aldri tanken bak da de første kunsttrykkmetodene ble tatt i bruk i Europa på slutten av 1200-talletI løpet av 1400-tallet ble de første grunnleggende grafiske teknikkene ferdig utviklet, og med det ble mangfoldiggjøring av kunstverk mulig, i den hensikt å gjøre kunst tilgjengelig for flere enn bare katedraler/kirker, kongelige og offentlige bygg. I dag er det grafikk det omsettes klart mest av i kunstbransjen, fordi prisen på grafikk gjør disse kunstverkene som oftes mer tilgjengelig for kunstsamlere flest enn lerretsmalerier. Ikke alle har anledning til å investere i malerier, og heller ikke alle ønsker å investere i malerier. 


30 års erfaring på digitale tegneflater, 10 år i digitalkunstens verden. 

Aller første gang jeg tegnet noe digitalt var i studietiden, tidlig på 90-tallet, det er med andre ord snart 30 år siden, årene flyr... Den gang var det i møte med DAK/Autocad, der tegnet vi i såkalte "grids", rutenett, -et nyttig verktøy den gang for det programmet var ment for, tekniske tegninger/arkitekttegninger, men det var ikke rom for særlig mye frihåndstegning, for å si det mildt. 

(Foto: Et utvalg Wacom digitale arbeidsverktøy fra 2018)
Midt på 90-tallet jobbet jeg for et RRA-sertifisert reklamebyrå, og der fikk jeg innføring i  Adobe Illustrator, Photoshop m.fl., -digitale verktøy for grafisk design og tegning/illustrasjoner. Det ble også starten på min interesse for digitale foto. Påfølgende år lærte jeg stadig nye digitale kreative arbeidsteknikker gjennom kontinuerlig å jobbe med både foto og grafisk design (logoer, profildesign og trykksaker som kataloger, brosjyrer, kort, annonsekampanjer m.m., samt messestands, webdesign o.l.) i forbindelse med stillingene jeg hadde i bedrifter/konsern frem til jeg ble syk. 

Jeg fikk mitt første digitale Canon EOS speilreflekskamera i gave av mannen min veldig tidlig på 2000-tallet, mulig det var i 2003, jeg husker enda hvor rystet - ja halvveis sint - jeg var fordi han hadde brukt penger på det, vi var jo nyetablerte med bittesmå unger, og økonomien var deretter. Jeg hadde hatt et digitalt fotoapparat allerede i flere år før det, men ikke speilrefleks. Jeg ble veldig raskt hektet på fotointeressen, og leste alt jeg kom over av bøker, råd og tips fra profesjonelle fotografer verden over, og brukte mange timer daglig på å arrangere stilleben og ta bilder av dem. Øvelse gjør mester, sa de jo alle. Jeg fikk etterhvert bildene mine på trykk i en rekke magasiner, også i utlandet. Jeg tror jeg utviklet et godt blikk for detaljer, fargepaletter og det taktile, lyssetting og skygger i løpet av disse årene. Jeg lærte hva som fungerte og ikke fungerte i bildene. Dette ble erfaringer jeg benytter meg av hele tiden nå som jeg maler og tegner, både på lerret og digitalt. 

(Foto: Skjermen, et nærbilde av en detalj på et større bilde. Strek
for strek, lag for lag, akkurat som på et lerret, skapes et nytt kunstverk,
her med digitale penner og malepensler på digital tegne/maleflate.  
I løpet av årene fra midt på 90-tallet frem til i dag har Photoshop hatt en rivende utviklig, og ingen kunne vel sett for seg de siste års endringer som gjør at man nå faktisk kan hente frem en farepalett, digitale verktøy (pensler, svamper, malekniver, penner, alle slags malingstyper og bindemidler, medier, kritt, blyanter, sprayfarger, ripeverktøy m.m.) og et helt tomt digitalt ark/lerret, og rett og slett tegne/male bilder trek for strek, som på et hvilket som helst vanlig papirark eller lerret. 






(Foto: Ann-Karín Bjørsvik, 2017, her i det hjørnet av atelieret hvor jeg jobber på digitale 
tegneflater med digitale arbeidsverktøy, det du ser på skjernen er et utsnitt av "Djerv III)

Jeg er veldig glad jeg har hatt tilgang til Adobe sine kreative digitale arbeidsverktøy i alle år, snart 25 år, og fått med meg alle endringene steg for steg, fordi jeg tror man kanskje trenger de årene på å lære å bruke alle de fantastiske kreative skaperedskapene som ligger i den digitale verktøykassen der pr. i dag. 



Det å kunne fargejustere/redigere ferdige digitale fotografier er i 2018 bare en bitte bitteliten del av hva man kan bruke Adobe Creative Suite til (også Photoshop inngår der), det finnes i dag ikke et bilde i verden man ikke kan tegne helt fra scratch med disse digitale verktøyene, forutsatt at man kan tegne da selvsagt, og kan bruke verktøyet. 


Selv begynte jeg på alvor å jobbe med digital kunst i 2009, de første fem årene var det kun en hobby, det er snart gått 10 år, i dag er digitale tegne/maleverktøy på digitale tegneflater en helt naturlig del av hverdagen min når jeg jobber med ny kunst.



Forskjellige digitalgrafiske-teknikker.

Mine digitale arbeidsverktøy er i dag Adobe Creative Suite og Wacom digital tegneflater med diverse digitale tegnepenner som i kombinasjon kort fortalt byr på helt nye og grensesprengende muligheter for kunstnerisk utfoldelse!  

(Foto: Grafikk, skapt dels av fotografi (av spissede vedkubber) og dels
med digitale tegne/maleverktøy, tittel "Musikerkvartalet IV", 2013)
Da jeg begynte med digital kunst, kombinerte jeg ofte fotografier og digitaltegning/maling, mange som jobber med digitalgrafikkgjør nettopp det, andre jobber utelukkende med utgangspunkt i fotografier og bygger lag på lag opp nye spennende surrealistiske verdener ved å ta f. eks. 30 av sine fotografier og hente ut en bit eller en detalj fra hvert bilde for å så bygge opp et nytt bilde av alle bitene, digitalt, og "sy" (tegne eller blende) sammen alle de 30 bitene/elementene til ett helt nytt kunstverk. Dette (på folkemunne kalt fotofikling) kan være en veldig spennende måte å jobbe med foto på. 



(Foto: Grafikk, skapt utelukkende med digitale malepensler, 
tittel "Gullfuglen I", 2018)
De siste par årene har jeg imidlertid gått mer og mer over til å starte på et tomt hvitt digitalt ark og tegne/male hele bildet med digitale penner og digitale malepensler uten bruk av foto i det hele tatt, som om jeg jobber på et tradisjonelt lerret. Mest fordi jeg synes det er en spennende utfordring i hverdagen, jeg har jo alltid likt å tegne/male, og jeg kan sitte slik i timesvis å jobbe med å finne ut av hvordan lys og skygger skal flyte mykt, eller hardt, over mennesker, bygninger og landskaper i et bilde, og koser meg med denne kreative prosessen (som er lik enten jeg jobber digitalt eller med tradisjonelle pensler på linlerret). Disse to digitale teknikkene kan som sagt også kombineres.

Fra idé til ferdig kunstverk.

(Foto: Grafikk,digitale
tegne/maleverktøy, tittel "Ensom kamp I", 2018)
Å lage ett digitalt kunstverk kan ta 6-8 timer noen ganger, mens hvert av de mest avanserte digitale bildene mine har tatt meg 60-80 arbeidstimer å lage, det varierer veldig hvor mye tid det tar å lage et bilde, tidsforbruket avhenger av hvor detaljrikt jeg ønsker bildet. På samme måte som når man jobber med andre originalgrafikk-teknikker, og/eller man jobber på et lerret. 


(Foto: Et utsnitt fra en håndmalt akvarell,
skygger og detaljer fremhevet med kull)
Det tar imidlertid enda mer tid fra et bilde påbegynnes til det er å regne som ferdigstilt, det er fordi både jeg og bildet skal igjennom en modningsprosess før bildet kan betraktes som ferdigstilt. Jeg jobber med bildet til jeg er fornøyd, så legger jeg det bort noen dager/uker og ser det så med "nye øyne" når jeg henter det frem igjen. Et bilde er gjerne i arbeid et års tid før jeg anser det som ferdigstilt. Jeg synes denne "modningsprosessen" er svært viktig for det endelige resultatet, og har de senere år konsekvent brukt denne arbeidsmetoden for samtlige av bildene mine, ikke bare med de digitale kunstverkene men også når jeg jobber med pensel, akrylmaling og kullstiifter på lerret. 

Noen ganger følger jeg en detaljert idéskisse mens jeg jobber, mens andre ganger kan bildet ta en helt ny vending midt i prosessen fordi nye idéer og spennende visuelle uttrykk kan dukker opp underveis. Akkurat dette hører naturlig med til den kreative prosessen uansett om jeg jobber digitalt eller med malepensel på et linlerret.


(Foto: Grafikk,digitale tegne/maleverktøy, tittel "Guidene VII", 2018)

______________________________________________________________________________

Hvorfor digitalgrafikk?

Aller først, og igjen: Original digitalgrafikk* er likestilt med annen original grafikk,  og er høykvalitets varige grafiske bransjegodkjente kunsttrykk i samme kunstkategori som f. eks. litografier, så de kan/skal ikke sammenlignes med malerier. Alt for mange "kunstsynsere" gjør nettopp den feilen, men det er som å sammenligne epler og bananer og deretter påstå at den ene er feil. 

Ingen typer grafikk kommer noen gang til å erstatte lerretsmalerier, blyanttegninger, kullstifttegninger, akvareller, gouache o.s.v. Rett og slett fordi malerier/tegninger er unike kunstverk som det finnes kun 1 eksemplar av (ifølge regelverket i kunstbransjen, -finnes det flere av samme motiv (tegning/maleri) det å regne som kopier/reproduksjoner/plakater uansett trykkmetode/kvalitet/prisnivå på kopien). 

Originalgrafikk og malerier/tegninger er begge kunst, men de konkurrerer på ingen måte med hverandre. Det er to forskjellige ting. Det selges motorsykler selv om det selges biler, ikke sant? Begge er "fremkomstmidler". Men noen foretrekker det ene, noen det andre, og noen vil gjerne ha begge deler.

*Digitalgrafikk som selges her i Galleri Bjørsvik er originale grafiske verk, d.v.s. kunstverk bygd opp strek for strek og lag på lag med digitale tegne-/maleverktøy på en digital tegneflate, og er ikke kopier/digitalfoto/trykk/reproduksjoner av solgte malerier/tegninger.  

For kunstnerne betyr digital grafikk ikke bare at man slipper unna kar med skadelige kjemikalier, tre- og/eller metallstøv o.l., blekksøl og et stort plassbehov i selve trykkprosessen, men kunstnere kan nå jobbe kreativt uten å egentlig trenge lære så veldig mye kjemi (dels også mekanikk) først. Grafikkfaget har tradisjonelt være mye kjemi, men ny digital teknologi gjør at også kunstbransjen er i endring og mest sannsynlig vil overta en vesentlig del av plassen til de gamle kunsttrykkteknikkene i løpet av neste generasjon kunstnere. Dette vil i praksis bety at mindre tid går med til kjemi og rengjøring av diverse kjemikaliekar og redskaper, og mer tid kan brukes på å skape nye kreative kunstverk. Og hvorfor stå i dunsten av løsemiddel fra morgen til kveld når man kan lage langt mer komplekse bilder med langt lengre levetid med de nye digitale kunsttrykkmetodene? 


(Foto: Ann-Karín Bjørsvik, 2018)

Personlig står jeg med en fot på hver sin side av generasjonskløften nå, jeg er jo snart 50 år, en digitalisert 50-åring ja, men jeg er så gammel at jeg stod i mørkerom og fremkalte bilder da jeg fikk innføring i faget foto for aller først gang en gang på 80-tallet, men jeg lengter på ingen måte tilbake dit, og jeg er helt sikker på at kommende generasjoner kommer til å velge det som er best for miljøet/naturen og egen helse. Summen av alt dette gjør at jeg tror at original digitalgrafikk mest sannsynlig kommer til å være omtrent enerådende innen grafikkfaget i kunstverdenen generasjonene videre framover. Samtidig håper jeg jo at kommende generasjoner kunstnere vil velge å lære seg, og ta i bruk, også de gamle tradisjonelle kunsttrykkmetodene, fordi hver av de gamle tradisjonelle kunsttrykkmetodene representerer gamle ærverdige håndverksteknikker som selvsagt bør taes vare på og videreføres til kommende generasjoner, på lik linje med f. eks. våtplateteknikk innen fotofaget.

Behersker man digitale tegne/maleverktøy så finnes det faktisk ingen ting man kan tegne/male på et ark/lerret som man ikke også kan tegne/male med digitale arbeidsverktøy. Digital grafikk har egentlig ingen begrensninger mht kreativ fortolkning av motiver, utforming, valg av medium, farger, formater eller varighet sammenlignet med mer tradisjonelle teknikker. Tvert imot kan bildene ved hjelp av de nye digitale grafiske mulighetene lages langt mer komplekse, visjonære og detaljrike enn hva de eldre grafiske teknikkene gir muligheten for, og dette er nok den aller viktigste årsaken til at stadig flere kunstnere de senere år har tatt i bruk digitale arbeidsverktøy i det kreative arbeidet. I tillegg overgår kvaliteten, stabiliteten og varigheten (på bl. a. farger, kontraster og dybdevirkninger) på digitalgrafikk de aller fleste grafiske verk produsert med eldre teknikker. Summen av dette gjør at digital grafikk har fått stadig større plass hos galleriene både i Norge og i utlandet siste tiår.

______________________________________________________________________________

Kvalitetssikring av original digitalgrafikk som varige og bransjegodkjente Kunstverk


(Grafikk i begrensede opplag, signert og nummerert)
Kunstbransjen er strengt regulert for å verne om originale grafiske kunsttrykk som kunstform,  og sikre at kunstverkene tilfredsstiller kravet til høy kvalitet, stabilitet og varighet.

Digital grafikk, digital graphic art, forkortes ofte D.G.A. Original digital grafikk er alltid basert på en digital original bildefil som ifølge Foreningen Norske grafikere er å regne som verkets opphav på lik linje med en trykkplate som brukes til f. eks. litografier, når de digitale kunstverkene er bygd opp strek for strek og/eller lag på lag, med digitale tegne/maleverktøy på digital tegneflate, og må derfor ikke forveksles med kopier/reproduksjoner av allerede eksisterende maleri/tegninger, og heller ikke forveksles med masseproduserte plakater. 

All grafikk som er å få kjøpt i Galleri Bjørsvik er original digital grafikk produsert i begrensede opplag, og er signert og nummerert iht. foreningen Norske Grafikere sine etiske retningslinjer for originalgrafikk og krav til bruk av materialer av god kvalitet, stabilitet og varighet, samt foreningens etiske retningslinjer for signering og identifikasjon.


______________________________________________________________________________

Mer informasjon om grafikk, kunstfotografier og malerier? 


(Foto: Ann-Karín Bjørsvik, 2018. Et hverdagsglimt fra atelieret)
Du kan lese mer om materialkvalitet, begrenset opplag m.m. for grafikk (samt kunstfotografier), her: Leveranse Grafikk og kunstfotografier.

Malerier malt på lerret kan du lese mer om her: Leveranse - Malerier på lerret.

Samtlige bilder i nettgalleriet kan du se her: Galleri
Klikk på det kunstverket du ønsker å vite mer om for å finne ytterligere informasjon, og legg merke til at du kan velge hvilken kategori kunst du ønsker å se nærmere på ved å velge i menyene i venstre marg her på nettsiden, -praktisk dersom du er på utkikk etter noe helt konkret og ikke har tid til å se/lete igjennom alle kunstverk som finnes presentert her i nettgalleriet.   

Savner du noe? Leter du etter noe veldig konkret som du ikke fant i galleriet? Kanskje kan jeg hjelpe hvis du tar kontakt. Jeg er ikke tilgjengelig på tlf/mobil, men send gjerne en melding til 
annbjorsvik@live.no eller en melding til innboks på Galleri Bjørsvik på Facebook, dersom du lurer på noe. Jeg ser frem til å høre fra deg!

Med vennlig hilsen

Ann K. Bjørsvik,
kunstner/o
rg. nr. 914 475 929/galleribjorsvik.com





(Informasjonen sist oppdatert 21.11.2019)
 

K u n s t v e r k / d e s i g n / b i l d e r / t e k s t e r :

Copyright © 2014 - 2019 Eier/webansvarlig/kunstner Ann K. Bjørsvik (galleribjorsvik.com)
Ingen bilder, malerier, tegninger, grafikk/digitalgrafikk (D.G.A.) eller fotografier fra denne nettsiden kan kopieres, lastes ned, reproduseres, overføres, manipuleres eller på noen som helst annen måte utnyttes uten at en skriftlig tillatelse fra kunstneren, Ann K. Bjørsvik, foreligger.

A r t / d e s i g n / p h o t o s / t e x t s :

Copyright © 2014 - 2019 Founder/webmaster/artist Ann K. Bjørsvik (galleribjorsvik.com).
All rights reserved.
All images, paintings, drawings, limited edition prints, digital graphic artwork (D.G.A.) and photographs are exclusive property and may not be copied, downloaded, reproduced, transmitted, manipulated or used in any way without written permission of the artist, Ann K. Bjørsvik.