Innrammingstips

Kunstverk på papir av høyeste kvalitet, slik som akvareller, grafikk, tegninger samt kunstfotografier, vil holde seg flotte i generasjoner dersom de rammes inn riktig. Mange velger derfor å ta kunstverket de har kjøpt med seg til et rammeverksted å få kunsten rammet inn der. Andre velger å ramme inn kunsten selv, men føler de trenger en pekepinn på hvordan å gjøre innrammingsjobben, -så her kan du lese om korrekt håndtering av grafikk, akvareller, tegninger samt kunstfotografier:


Start med å sørge for å ha rene og tørre, helt fettfrie, hender. Fettflekker fra f. eks. fuktighetskrem lar seg ikke fjerne fra papir, mens fukt generelt kan endre både form og farge på papiret. (Det følger også et par hvite bomullshansker, tilsvarende de på bildet, med i kunstforsendelsen når du bestiller kunst fra Galleri Bjørsvik, mer om disse bomullshanskene nedenfor). 

Sørg videre for at bordplaten du tenker å legge kunstverket på når du har pakket det ut, er grundig rengjort, støvfri og skikkelig tørr. (La helst kunstverket bare ligge oppå det syrefrie silkepapiret som følger med i kunstforsendelen, og ikke direkte på bordplaten, som et ekstra skydd mellom bordplaten og kunstverket). Kle på deg de hvite bomullshanskene som følger med i kunstforsendelsen før du ruller ut og håndterer kunstverket, før du tar kunstverket ut av plasthylsen, slik at kunstverket/papiret ikke kommer i direkte kontakt med nakne hender. Pass på at papiret ikke brettes/bøyes mens du håndterer det, for dersom fibrene i papiret brekkes er kunstverket skadet for alltid. Bruk alltid begge hender når du håndterer kunst slik at du ikke risikerer å slippe kunstverket i gulvet.

Identifikasjon

På papiret, under motivet, står det på grafikk og på kunstfotografier opplysninger om hvem som har laget bildet (kunstnerens signatur), kunstverkets navn/tittel, teknikk og antall eksemplarer opplaget* består av (*akkurat dette gjelder grafikk samt kunstfotografier, ikke tegninger og akvareller, ettersom slike kun finnes i ett eksemplar og har signaturen på selve kunstverket).  

Innramming

Det er mange måter å ramme inn grafikk, akvareller, tegninger og kunstfotografier på. 
Fordi interiørtrendene endrer seg over tid velger de fleste enkle og stilrene, klassiske og tidløse, rammer i sort, hvitt eller lys eik når de skal ramme inn ekte kunst. Men det er selvsagt ingen tekniske argumenter for ikke å velge en mer ekstravagant ramme, man kan jo bytte ramme på kunstverket om noen år dersom rammevalget skulle vise seg å senere bli "feil".

Noen ønsker å ramme inn bildet uten passepartout (da kun med glassavstandsstrims), mens andre ønsker to passepartout eller ekstra store passepartout. Dette er mer et spørsmål om smak og personlig stil. 

Viktig å vite hvis du skal ramme inn kunstverket selv 

Det som er viktig å være klar over er at kunst skal rammes inn på en slik måte at kunstverket ikke kommer i kontakt med glasset. Dette er fordi glasset over tid vil skade papiret og kunstverkets farger. Legg også et syre- og ligninfritt ark mellom kunstverk og rammens bakplate når du monterer kunstverket i rammen. Også teip som benyttes for å forsiktig feste kunstverket til passepartout skal være syrefri. 

Les på passepartoutemballasjen i butikken du handler i for å forsikre deg om at valgte passepartout er syre- og ligninfritt. Det er nemlig ikke sikkert at et passepartout som følger med i en ramme du kjøper i butikk er syre- og ligninfritt, men du finner vanligvis informasjon om dette på ramme/passepartoutemballasje. Ikke bruk hverken passepartout eller bakark som du ikke er sikker på er syre- og ligninfritt, fordi syren i annen papp vil kunne medføre at papiret gulner og/eller blir sprøtt over tid. 

Felles for grafikk samt kunstfotografier er at de rammes inn på en slik måte at identifikasjonsinfo (kunstverkets tittel, kunstneres signatur m.m.) er synlig også etter innramming, dette for at det aldri skal herske tvil om at det er et originalt - ekte - kunstverk, ikke en kunstplakat. 

Når det gjelder akvareller og passepartout så har noen akvareller skårne rette kanter, andre akvareller kan ha "revne" papirkanter.  Akvareller med rette kanter rammes gjerne inn på samme måte som grafikk, mens de med "revne" kanter gjerne rammes inn på en slik måte at hele arket blir synlig innenfor passepartoutet, også de revne kantene, men dette er en smakssak.

Tips til rammer og passepartout som passer til de forskjellige bildestørrelsene som du finner i nettgalleriet finner du her: Hvor finner jeg ramme og passepartout?.

Monteringstips:

1) Legg et rent pledd, duk, dynetrekk eller lignende på bordet for å unngå riper på bilderammens front. Det må være helt tørt, og så rent, lo- og støvfritt som mulig. Legg deretter rammen med fronten ned mot bordet og legg rammens bakplate ved siden av rammen. (Se beskrivende bilder nedenfor)

2) I tillegg til bakplaten (som følger med rammen når du kjøper den) og et passepartout (syre- og ligninfritt), så trenger du et skikkelig tykt, eventuelt to vanlig tykke, ark (også de syre- og ligninfri)

3) Legg klar tape, en ren saks, en ren tørr linjal og kle så på deg de hvite bomullshanskene som følger med i forsendelsen. Nå kan du løfte bildet med begge hendene og legge det forsiktig på et flatt, rent, støvfritt og tørt underlag. Legg passepartoutet oppå og sjekk at passepartoutet har korrekt størrelse. Husk at bildets identifikasjon (kunstverkets tittel, kunstneres signatur m.m.) skal være synlig også etter innramming, dette viser at det er et originalverk du har på veggen og ikke en plakat.


4) Kunstverket skal festes til passepartout, ikke til bakarket, og kun i øvre kant. Det vil si at du fester to litt lange tapebiter til baksiden av kunstverket mens det ligger på bordet med fronten vendt mot taket , slik at tapebitene blir liggende med limsiden opp og dermed er klare til å festes til passepartoutet. Bildet skal med andre ord "hengsles" fast i passepartoutet, og kun oppe. De andre tre sidene av kunstverket skal ikke festes til hverken passepartout eller bakplate. (Dette er fordi romtemperatur og luftfuktighet i rom over årstiden kan få alle typer kunstpapir til å bevege litt på seg, er det da festet på fire sider risikerer du at det flytter på seg og ikke lenger henger pent i rammen). 

Et tips: Jeg synes selv det er enklest å få et bilde perfekt plassert i et passepartout hvis jeg holder passepartoutet opp foran et sterkt lys, f. eks. opp mot lyset fra vinduet, og deretter fører bildet forsiktig mot passepartoutet før jeg fester det. Da ser jeg, ved hjelp at det sterke lyset, nøyaktig hvor bildet må plasseres i rammen for at motiv og signatur m.m. skal bli korrekt fordelt. Det skal være like mye luft på høyre side av motivet som på venstre side, motivet skal gjerne ha litt mer luft under enn over. Justere til det blir pent og korrekt, så fester du tapebitene. Sjekk med linjal på sidene hvis du er i tvil om at det blir riktig. (Bruk en nylig grundig rengjort, men knusktørr, linjal. Hold den helst i noen millimetes avstand fra selve kunstverket og passepartoutfronten, så du ikke risikerer noen stygge merker).

5) Det finnes to typer syrefri spesialteip som kan begyttes til å feste kunst til passepartout. Hvis du ikke har gjort dette hundre ganger før så vil jeg anbefale teipen til venstre på bilde 5) ovenfor. Den til høyre er av tynt papir som må fuktes med vann før den hefter. Da skal det fryktelig lite til før fukt fra tapen trekker inn i kunstverket og bungler det! Det blir ikke pent, kunstverket forringes, og det er ingen vei tilbake hvis det først har skjedd. Derfor: Bruk den til venstre i bildet! Denne kan du kjøpe bl. a. på Clas Ohlson faktisk. Fotoforretninger pleier også å selge syrefri teip. Den heter gjerne "Syrefri teip for montering av bilder i passepartouter". En rull holder til veldig mange bildemontasjer.

6) Her ser du hvordan bildet er "hengslet" med syrefri bildemonteringstape til passepartoutet, og kun i øvre kant.



7) Puss glasset skikkelig blankt og fritt for fettflekker/fingermerker. Hold gjerne rammen opp mot lyset for å sjekke at det er 100% rent og blankt. Hvis du bruker en fuktig klut for å tørke av glasset så la rammen tørke til neste dag før du monterer bildet.

8) Legg så bilde og passepartout i rammen. Bak bildet legger du de to ekstra (syrefrie) arkene. Snu deretter bildet forsiktig og sjekk at det fremdeles ikke er tegn til flekker eller smårusk, og at det er 100% støvfritt, bak glasset, før du legger inn bakplaten og bøyer/lukker stiftene som skal holde bakplaten på plass. (Husk også først å sjekke at bakplaten har riktig ende opp (se opphengsfestet), slik at den kan henges på veggen senere). Sjekk til slutt at fronten ble skikkelig tight, slik at ikke støv kan lure seg inn mellom rammen og glasset på et senere tidspunkt.

9) Sjekk en siste gang at alt ser rent og pent ut gjennom glasset i sterkt lys, og legg så rammen med fronten ned igjen, for neste steg er å forsegle baksiden. Også det gjøres med en spesialteip. Slik forsseglingsteip fås ofte kjøpt i fotobutikker og hos rammeverksteder som selger rammer, men også i andre forretninger som selger teip, skruer og byggevarer. 3-5 cm bred bør teipen være, litt avhengig av rammetype/sprekken mellom bakplaten og rammen. Det er ikke nødvendig at teipen på utsiden av rammen er syrefri, den kommer jo ikke i kontakt med kunstverket, så finn en kraftig tøyaktig hvit teip til bruk på rammens bakside, det er det som er det viktige her, at teipen dekker sprekken mellom ramme og bakplate og ikke løsner etter noen uker på veggen. Teipen festes skikkelig slik at rammens baksiden forblir tett, slik at ikke støvpartikler kan trenge inn i rammen på sikt. PS! Rammen du bruker bør være av heltre og være glatt/malt/lakkert også på rammens baksidekanter! Er baksiden på rammelistverket laget av f. eks. ubehandlet mdf/formpresset trefibermasse, vil ikke noen teip hefte skikkelig, uansett kvalitet på teipen! 

A) En ramme bør være solid, stabil og tight i sammenføyningene. Utover det spiller det ingen rolle hvor du kjøper den. Denne på bildet er til eksempel fra Clas Ohlson, den finnes både i sort og hvitt, er rimelig og passer perfekt til bildene i galleriet (både foto, og grafikk) som har formatet A4 (21,0 cm × 29,7 cm). Skal bildet ditt ikke stå i en bildehylle, men henges på vegggen, så vær oppmerksom på at det dessverre er mange rammer i butikkene som har forferdelig dårlig kvalitet på opphengshempen som er festet til bildets bakplate. Sjekk dette også før du henger opp bildet, kanskje vil du erstatte opphengshempen som fulgte med rammen du kjøpte med noe annet mer pålitelig, f. eks. en wire festet til selve rammen (sidene). (Kjøper du ramme og/eller setter innrammingsjobben bort til et rammeverksted blir dette vanligvis nøye ivaretatt og kvalitetsmessig utført av rammeverkstedet). 

B) Det samme gjelder passepartout, det må være syre- og ligninfritt, utover det kan du kjøpe det hvor som helst. enten det er i en fotoforretning, hos et profesjonelt rammeverksted eller i et større varehus/møbel/interiørbutikk. Dette passepartoutet på bildet er kjøpt på Clas Ohlson, og passer til rammen i punkt A).  (Om de har dette syre- og ligninfrie passepartoutet i varesortimentet sitt fremdeles vet jeg dessverre ikke, les på passepartoutemballasjen). Kjøper du passepartout et annet sted enn fra et rammeverksted, så sjekk at passepartoutemballasjen er tydelig merket med "Syre- og ligninfritt!"

På veggen

Unngå å henge kunstverk i direkte sollys! For selv om kun det aller beste papiret brukes til originale kunsverk og kun lysekte pigmentfarger brukes i fremstillingsprosessen, så er det ingen bildekunst i verden som tåler direkte sollys på lang sikt. Skal et bilde likevel henge i direkte sollys, så bør det rammes inn med det som kalles uv-bestandig museumsglass, -det vil gi bildet optimal beskyttelse mot UV-stråler. 

All kunst bør videre henge i vanlige oppholdsrom med normal innetemperatur og luftfuktighet, og ikke utsettes for kulde, unormalt høye temperaturer, store temperatursvingninger eller høy luftfuktighet. 

Velkommen til en titt i galleriet!










(Informasjonen sist oppdatert  09.01.2020)
  • alt="Bilde1"/>

    Galleriet selger kunst av den norske kunstneren Ann K. Bjørsvik og

  • alt="Bilde2"/>

    Galleri Bjørsvik tilbyr utelukkende ekte - originale - kunstverk:

  • alt="Bilde3"/>

    Blant annet unike håndmalte lerretsmalerier, tegninger, akvareller og

  • alt="Bilde4"/>

    original grafikk, samt kunstfotografier i begrensede opplag.

  • alt="Bilde5"/>

    Kunst sendes/leveres ukentlig, hele året, til kunder i hele Norge.

 

K u n s t v e r k / d e s i g n / b i l d e r / t e k s t e r :

Copyright © 2014 - 2020 Eier/webansvarlig/kunstner Ann K. Bjørsvik (galleribjorsvik.com)
Ingen bilder, malerier, tegninger, grafikk/digitalgrafikk (D.G.A.) eller fotografier fra denne nettsiden kan kopieres, lastes ned, reproduseres, overføres, manipuleres eller på noen som helst annen måte utnyttes uten at en skriftlig tillatelse fra kunstneren, Ann K. Bjørsvik, foreligger.

A r t / d e s i g n / p h o t o s / t e x t s :

Copyright © 2014 - 2020 Founder/webmaster/artist Ann K. Bjørsvik (galleribjorsvik.com).
All rights reserved.
All images, paintings, drawings, limited edition prints, digital graphic artwork (D.G.A.) and photographs are exclusive property and may not be copied, downloaded, reproduced, transmitted, manipulated or used in any way without written permission of the artist, Ann K. Bjørsvik.